Łożyska soczewkowe

Produkty

Łożyska soczewkowe wykazują najwyższe nośności spośród wszystkich współcześnie stosowanych łożysk mostowych. Cechują się prostotą budowy, wysoką odpornością na ścieranie, małą awaryjnością oraz niewielkimi wymiarami. Mogą być eksploatowane w bardzo niskiej temperaturze oraz stosowane w obiektach kolejowych (najczęściej w połączeniu z tłumikami drgań).

Zadbanie o odpowiedni dobór łożysk ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji, dlatego sięgnięcie po łożyska soczewkowe jest świetnym wyborem, które absorbuje siłę i naprężenie wynikające z obciążeń dynamicznych, wiatru oraz ruchu pojazdów.

powrót
Budowa

Jak zbudowane są łożyska soczewkowe?


Składa się z dwóch płyt osadzenia: wklęsłej (nieruchomej) i wypukłej (ruchomej), między którymi znajdują się arkusze PTFE i blachy austenitycznej, zapewniające swobodę obrotu. Możliwość przesuwu uzyskuje się poprzez umieszczenie na górnej części ruchomej płyty osadzenia dodatkowego zestawu arkusza PTFE i blachy austenitycznej oraz płaskiej płyty ślizgowej. Unieruchomienie łożyska w jednym z dwóch kierunków odbywa się poprzez zastosowanie prowadnic i materiału ślizgowego. Całkowite zablokowanie możliwości przesuwu poziomego łożyska jest możliwe dzięki pierścieniom ograniczającym przemieszczenia.

Prawidłowo wykonane łożysko soczewkowe umożliwia płynny ruch konstrukcji mostowej, dzięki czemu jest ono wybierane niezwykle często, w szczególności do konstrukcji, której przewidywane obciążenie jest duże. Na dodatek, łożyska czaszowe z naszej oferty mogą zostać zbudowane na specjalne życzenie klienta, tak aby spełniały one indywidualne wymagania. Takie działanie ma jednak pozytywny wpływ, ponieważ odpowiednio dostosowane łożysko mostowe stałe pozwala na poprawienie jakości całej konstrukcji.

Podział łożysk soczewkowych

Łożyska soczewkowe zdolne są do przejmowania następujących oddziaływań z konstrukcji pomostu: siły pionowej (dociążającej), sił poziomych (wzdłuż i w poprzek obiektu), przesuwów (wzdłuż i w poprzek obiektu) oraz kąta obrotu. 

W zależności od funkcji, łożyska te dzielą się na:

  • nieprzesuwne (oznakowanie: ŁSS),
  • jednokierunkowo przesuwne (oznakowanie: ŁSJ),
  • dowolnie przesuwne (oznakowanie: ŁSW).

 

Funkcje
łożyska
Reakcje Przesuwy Obroty

N

(siła 
pionowa)

Vx

(siła pozioma 
w kierunku x)
Vy
(siła pozioma 
w kierunku y)
vx
(przesuw
w kierunku x)
vy
(przesuw
w kierunku y)
αx
(obrót wokół osi x)
αy
(obrót wokół osi y)
nieprzesuwne (ŁSS) + + + - - + +

jednokierunkowo
przesuwne (ŁSJ)

+ + - - + + +
+ - + + - + +
dowolnie przesuwne (ŁSW) + - - + + + +

 

W przypadku wystąpienia pionowych sił ujemnych (odrywających) łożysko należy odpowiednio zabezpieczyć. Taki typ łożysk jednak nie jest ujęty w normie EN 1337-2:2005 i nie podlega oznakowaniu CE.
Dane techniczne

 

zharmonizowana specyfikacja techniczna

EN 1337-7:2004

zamierzone stosowanie

w obiektach inżynierskich i budynkach, gdzie wymagania wobec łożysk są krytyczne.

maksymalna obliczeniowa nośność pionowa

100 000 kN

maksymalny kąt obrotu

±0,03 rad

materiał konstrukcyjny

stal S355

materiał ślizgowy

PTFE

klasa odporności korozyjnej

C5 (EN ISO 12944-5:2019)

temperatura eksploatacji

od -35 °C do 48 °C

 

Dodatkowe informacje

Łożysko podłużne, dodatkowe informacje, o których warto pamiętać!

Każde łożysko z przesuwem wynoszącym co najmniej ±50 mm posiada dodatkowy (normowy) zapas wynoszący ±20 mm. W przypadku montażu w temperaturze innej niż normowa (8 °C wg PN-EN 1991-5:2005) łożyskom można nadać tzw. wyprzedzenia wstępne. Jednak w większości przypadków przesuw spowodowany różnicą temperatury normowej i montażu jest na tyle niewielki, że mieści się w zapasie przesuwu łożyska. Spełnianie wszystkich restrykcyjnych norm jest dla naszej firmy niezwykle ważne, dlatego wszystkie łożyska czaszowe tworzone są z zachowaniem koniecznych norm, które wpływają na bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji.

Wyposażenie


Nasze łożyska wyposażone są w tabliczki znamionowe przedstawiające podstawowe charakterystyki, tj. nazwę handlową, dopuszczalne obciążenia pionowe i poziome, przesuwy oraz kąt obrotu, a także informacje o miejscu wbudowania i danych producenta. Łożyska przesuwne posiadają dodatkowo wskaźniki przesuwu podłużnego. 

Dokumenty


Łożyska soczewkowe firmy B2 posiadają Certyfikat Stałości Właściwości Użytkowych nr 0754 – CPD – 13-0148 wydany przez Karlsruher Institut für Technologie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami1  łożyskom mostowym towarzyszy znak CE oraz Deklaracja Właściwości Użytkowych, które są udostępniane odbiorcy najpóźniej w dniu dostawy.

Oferta B2


Naszą ofertę przygotowujemy według indywidualnych potrzeb klienta, dlatego nie sugerujemy się katalogowymi rozwiązaniami. W B2 stawiamy na wysoką jakość oraz krótki termin produkcji. Zapraszamy do przesyłania zapytań ofertowych poprzez dział Kontakt. Co więcej, zapraszamy również do działu „do pobrania”, w którym znajduje się katalog naszej oferty, w której znajdują się między innymi łożyska soczewkowe.

Dodatkowe informacje techniczne i prawne na temat łożysk znajdują się w Bazie wiedzy.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG

banner
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.