Aktualności

Jakie są rodzaje łożysk mostowych i jakie pełnią funkcję?

Łożyska mostowe są kluczowymi elementami konstrukcyjnymi, które umożliwiają przenoszenie obciążeń z pomostu na podpory mostu. Ich odpowiednia budowa i funkcjonowanie mają bezpośredni wpływ na trwałość i bezpieczeństwo całej konstrukcji. W tym wpisie omówimy, co to jest łożysko, jakie są jego typy oraz jakie pełnią funkcje w mostach.

 

Łożysko co to?

Co to jest łożysko? To element mechaniczny, który podtrzymuje inną część urządzenia, umożliwiając jej względny ruch obrotowy lub liniowy. W mostach, łożyska pełnią funkcję pośrednika między pomostem a podporami, przenosząc obciążenia i umożliwiając ruchy wynikające z rozszerzalności termicznej, skurczu betonu.


Czytaj więcej  

Budowa łożyska mostowego

Łożysko mostowe i jego budowa to kilka podstawowych elementów:

 

Płyty górna i dolna

Podstawowe elementy każdego łożyska mostowego to płyty górna i dolna, które wykonane są z wysokiej jakości stali. Stal używana do produkcji tych płyt cechuje się dużą wytrzymałością na ściskanie, co pozwala na efektywne przenoszenie obciążeń z pomostu na podpory mostu. Płyty te pełnią kluczową funkcję w zapewnieniu stabilności całej konstrukcji, a ich odpowiednie wykonanie i montaż są krytyczne dla bezpieczeństwa mostu. Płyta górna jest zazwyczaj zamocowana do pomostu, natomiast płyta dolna łączona jest z podporą, umożliwiając przenoszenie obciążeń pionowych oraz poziomych..

 

Elementy ślizgowe

Elementy ślizgowe są kolejnym nieodzownym komponentem łożysk mostowych, a ich główną rolą jest redukcja tarcia między powierzchniami styku. Do tego celu najczęściej wykorzystuje się materiały o niskim współczynniku tarcia, takie jak teflon (PTFE). Dzięki swoim unikalnym właściwościom, takim jak wysoka odporność na ścieranie i niskie tarcie, pozwala on na płynne przemieszczanie się elementów mostu względem siebie, co jest niezbędne dla kompensacji ruchów wynikających z rozszerzalności termicznej, skurczu betonu czy obciążeń dynamicznych. Elementy ślizgowe, poprzez minimalizację oporu, zmniejszają zużycie innych komponentów łożyska, co znacząco wydłuża jego żywotność i poprawia niezawodność całej konstrukcji.

 

Elastomer

Elastomer jest jednym z kluczowych materiałów stosowanych w konstrukcji łożysk mostowych, pełniąc rolę elastycznego komponentu, który umożliwia kontrolowane odkształcenia łożyska. Elastomer, najczęściej wykonany z kauczuku naturalnego lub syntetycznego, charakteryzuje się doskonałymi właściwościami sprężystymi, co pozwala na efektywne tłumienie drgań i amortyzację wstrząsów. Dzięki swojej elastyczności, elastomer w łożyskach mostowych umożliwia absorpcję obciążeń dynamicznych oraz dostosowanie się do niewielkich ruchów i przemieszczeń konstrukcji. Jest to szczególnie istotne w kontekście zmiennych obciążeń i różnic temperatur, które mogą powodować rozszerzanie się i kurczenie materiałów konstrukcyjnych. Elastomer, w połączeniu z innymi elementami łożyska, przyczynia się do równomiernego rozkładu sił na całej powierzchni styku, co pozwala na długotrwałe i bezpieczne użytkowanie mostu.

 

Rodzaje łożysk mostowych

Łożyska mostowe można podzielić na kilka typów, w zależności od ich budowy i funkcji. Poniżej przedstawiamy najważniejsze rodzaje łożysk mostowych.Łożyska elastomerowe składają się z warstw elastomeru (np. kauczuku) i stali. Są one stosowane do przenoszenia obciążeń pionowych i umożliwiają niewielkie ruchy poziome oraz obroty. Ich zaletą jest prostota konstrukcji i łatwość montażu.

 

Łożyska garnkowe składają się z metalowego garnka wypełnionego elastomerem. Umożliwiają one przenoszenie dużych obciążeń pionowych oraz ruchów w różnych kierunkach. Są one bardziej zaawansowane technologicznie i stosowane w większych mostach.Łożyska soczewkowe mają kształt soczewki i są wykonane z metalu. Umożliwiają one przenoszenie dużych obciążeń oraz ruchów obrotowych. Stosowane są w mostach o dużych rozpiętościach, gdzie wymagane są duże przemieszczenia i obroty.

 

Funkcje łożysk mostowych

Łożyska mostowe pełnią kilka kluczowych funkcji:

  • Przenoszenie obciążeń: Łożyska przenoszą obciążenia z pomostu na podpory, 
  • Umożliwienie przemieszczeń: Łożyska umożliwiają ruchy wynikające z rozszerzalności termicznej, skurczu betonu oraz innych czynników dynamicznych i statycznych.
 

Wybór odpowiedniego rodzaju łożyska, dostosowanego do specyficznych wymagań mostu, jest kluczowy dla jego długowieczności i bezpieczeństwa. Dzięki zastosowaniu różnych typów łożysk, od prostych elastomerowych po bardziej zaawansowane garnkowe czy soczewkowe, możliwe jest sprostanie wyzwaniom związanym z dynamicznymi obciążeniami, ruchami termicznymi oraz innymi czynnikami wpływającymi na konstrukcję mostów.

Jakie są rodzaje łożysk mostowych i jakie pełnią funkcję?

Czym są dylatacje mostowe?

Dylatacja to specjalnie zaprojektowana przerwa dylatacyjna, która umożliwia mostowi reagowanie na różnorodne oddziałujące na niego siły, takie jak: zmiany temperatury, ruchy gruntu, czy obciążenia dynamiczne. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i zamontowanym dylatacjom mostowym, konstrukcja może swobodnie "pracować", co minimalizuje ryzyko pęknięć, odkształceń i innych uszkodzeń.

 

Co to jest dylatacja?

Głównym celem dylatacji jest umożliwienie swobodnego przemieszczania się poszczególnych części obiektu w odpowiedzi na zmiany temperatury, obciążenia oraz inne dynamiczne czynniki. W kontekście mostów dylatacje pełnią kluczową rolę w zapobieganiu powstawaniu naprężeń i pęknięć w strukturze, co jest istotne dla zachowania integralności i trwałości konstrukcji.

 
Czytaj więcej

Dzięki nim możliwe jest kompensowanie rozszerzania i kurczenia się materiałów mostowych, co pozwala na unikanie uszkodzeń i długotrwałych problemów eksploatacyjnych. Dodatkowo, dylatacje mostowe przyczyniają się do podniesienia komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, eliminując ryzyko nagłych przemieszczeń i szarpnięć podczas przejazdu.

 

Dlaczego dylatacje są tak ważne?

Dylatacje mostowe są niezbędne do utrzymania integralności konstrukcyjnej mostu. Dzięki nim most może bezpiecznie przetrwać zmiany wynikające z naturalnych procesów, takich jak rozszerzanie i kurczenie się materiałów pod wpływem temperatury, czy obciążenia dynamiczne generowane przez ruch pojazdów. Prawidłowo zaprojektowane i zamontowane przerwy dylatacyjne wydłużają żywotność mostu, zmniejszają ryzyko kosztownych napraw oraz zapewniają komfort i bezpieczeństwo użytkownikom.

 

Znaczenie dylatacji mostowych

Dylatacje mostowe to fundament bezpiecznej i trwałej konstrukcji mostów. Zrozumienie, co to jest dylatacja i jakie są rodzaje dylatacji, pozwala na lepsze planowanie i realizację projektów mostowych.

 

Urządzenia dylatacyjne mostowe to kluczowe elementy infrastruktury drogowej, które zapewniają integralność konstrukcyjną mostów poprzez umożliwienie naturalnych ruchów segmentów konstrukcji. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, te specjalistyczne urządzenia skutecznie kompensują zmiany wynikające z wahań temperatury, dynamicznego obciążenia ruchem pojazdów oraz innych czynników zewnętrznych.

 

Właściwie dobrane i zamontowane urządzenia dylatacyjne są nieodzowne w miejscach, gdzie występują zaplanowane przerwy konstrukcyjne, czyli dylatacje mostowe, które pozwalają na bezpieczne i efektywne funkcjonowanie mostu przez wiele lat. Nasza oferta obejmuje szeroką gamę tych urządzeń, cechujących się wysoką trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz łatwością instalacji, co czyni je idealnym rozwiązaniem zarówno dla nowych projektów, jak i modernizacji istniejących obiektów mostowych.

Czym są dylatacje mostowe?

Diamenty Forbesa 2024 dla B2

Mamy przyjemność poinformować, że firma B2 Sp z o.o. otrzymała wyróżnienie w rankingu Diamenty Forbesa 2024 w kategorii przedsiębiorstw o przychodach od 5 do 50 mln PLN. Znaleźliśmy się grupie firm z województwa mazowieckiego, które wykazały dynamiczny wzrost przychodów w ostatnich latach.
Diamenty Miesięcznika Forbes to jeden z topowych rankingów wśród firm prywatnych działających w Polsce. Jego celem jest identyfikacja przedsiębiorstw, które osiągnęły najwyższy średni roczny wzrost wartości. Zestawienie oparte jest o szwajcarską metodę wyceny spółek, a wśród kluczowych kryteriów poddawanych ocenie, znalazły się między innymi wyniki finansowe, wartość majątku, historia płatnicza oraz brak negatywnych zdarzeń prawnych. Do sporządzenia wyceny posłużyły natomiast dane uwzględniające m.in. poziom sprzedaży, zysk netto, wartość majątku trwałego, należności oraz nakłady na inwestycje.

Bardzo dziękujemy za to prestiżowe wyróżnienie. Jest to dowód ciągłego rozwoju i wynik olbrzymiego wkładu pracy naszych pracowników, a także wskaźnik ugruntowanej pozycji na rynku budowlanym. W przeszłości spółka B2 była nagrodzona również tytułem „Gazela Biznesu”.
Diamenty Forbesa 2024 dla B2

B2 wykonawcą remontu mostu w Górze Kalwarii

Firma B2 została wybrana wykonawcą remontu Mostu Nadwiślańskiego Urzecza w ciągu drogi krajowej nr 50 w Górze Kalwarii. Zadanie obejmuje m.in. wymianę urządzeń dylatacyjnych, ułożenie nowej nawierzchni na obiekcie i dojazdach, naprawę systemu odwodnienia. Prace prowadzone są z wyłączeniem jednego pasa ruchu, przy utrzymaniu ruchu wahadłowego.

W ramach kontraktu prace remontowe będą prowadzone również na wiadukcie w ciągu drogi krajowej nr 12 nad linią kolejową Radom-Dęblin w miejscowości Rajec oraz na moście w ciągu drogi krajowej nr 61 w miejscowości Kordowo.

Wartość zamówienia wynosi 10 432 567,60 zł, a termin realizacji 7 miesięcy.
news-03a.jpg
news-03b.jpg
news-03c.jpg
news-03d.jpg
banner
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.