Łożyska mostowe

Łożyska konstrukcyjne stosowane są w obiektach mostowych w celu przeniesienia określonych oddziaływań (tj. sił i przemieszczeń)
z pomostu na podpory. Immanentną cechą łożysk jest to, że część ich zasadniczych charakterystyk (tj. nośność, możliwość obrotu) i cech (wymiary, zakres przesuwu) zależy od właściwości danego obiektu mostowego, w którym będą wbudowane. Parametry łożysk są bowiem dostosowane do wymagań wynikających z przyjętego przez projektanta obiektu modelu obciążenia, modelu obliczeniowego, schematu statycznego, rozwiązań konstrukcyjnych czy technologicznych. 
 

W wielu obiektach mostowych występują historyczne rodzaje łożysk: wahaczowe, wałkowe i przegubowo-przesuwne. Najczęściej jednak stosowanymi współcześnie rodzajami łożysk konstrukcyjnych są łożyska elastomerowe, garnkowe, cylindryczne oraz sferyczne (zwane soczewkowymi). 

Łożyska mostowe, ze względu na funkcję jaką pełnią w obiekcie mostowym można podzielić na:

  • nieprzesuwne (zwane potocznie stałymi),
  • jednokierunkowo przesuwne,
  • dowolnie przesuwne (zwane potocznie wielokierunkowo przesuwnymi),
  • blokujące,
  • prowadzące.


Z uwagi na przyjęte przez projektanta rozwiązanie, schemat statyczny obiektu mostowego może uwzględniać jeden rodzaj lub kombinację kilku ww. rodzajów łożysk. Najczęściej, dla obiektów
o nieskomplikowanej budowie, spotykana jest sytuacja, w której stosowane jest jedno łożysko nieprzesuwne, jedno lub kilka łożysk jednokierunkowo przesuwnych oraz kilka lub kilkanaście łożysk dowolnie przesuwnych. Szczegółowe informacje na temat łożysk znajdują się
w dziale Baza wiedzy.

Firma B2 oferuje kompleksowe usługi związane z produkcją, montażem, rektyfikacją i wymianą łożysk konstrukcyjnych. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
 

banner
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.